Je wilt een open dialoog, maar al bij de eerste twee zinnen van de klant schiet je in de verdediging en ga je uitleggen waarom jouw oplossing beter is dan de klant suggereert. Alle vaardigheden om ‘het goede gesprek’ te voeren heb je in je pakket, maar de knop om ze ook daadwerkelijk op het goede moment te gebruiken, die zou je wel wat vaker willen vinden. Herkenbaar? De grote valkuil die zich nu voor je opent, is gaan nadenken over waarom je niet deed wat je wilde doen en tips verzamelen waarmee je het een volgende keer beter kan doen.
De crux van ontwikkelen zit ‘m namelijk niet in ‘nadenken over’ maar in ‘ de vloer op gaan’. En dat betekent zoveel als: improviseren in real life situaties. Natuurlijk kun je je voorbereiden op een gesprek dat je gaat voeren en je beseffen hoe je dat wilt gaan doen. Maar als het gesprek daar is, schuift dat naar de achtergrond en ben je 100% beschikbaar voor wat er gebeurt tussen jou en de ander. Waarnemen wat de ander uitzendt, je realiseren wat jullie aan het ‘uitvechten’ zijn en daar op inspelen. Creatief en met lef. Al improviserend ontdek je samen met je gesprekspartner waar het jullie werkelijk om gaat. Zo ontstaat het gesprek in plaats van dat je het bedenkt. Grote kans, dat je dan precies het goede gesprek voert!